Nesodden Trafikkskole

Team Kirsti & Thomas

Sikkerhetskontroll Mc

Kontakt oss

Motor

Oljenivå

Les at oljenivået er over minimumsnivå i måleøyet. Noen har peilepinne. Du må også vite hvor du fyller på olje. 

Oljelekkasje

Kontroller at motoren ikke svetter urimelig mye. Kan sprute på bakhjul=meget glatt.

Konsekvens

Motor skjærer seg og bakhjul kan låses.

Forbrems

Utvendig lekkasjetest

Trykk inn alt du kan i ca.10 sek. Bremsen skal ikke gi etter og skal tåle et trykk på minst 50kp. (50 kilo).

Innvendig lekkasjetest

Trykk løst på bremsehendelen og sjekk at den ikke siger ut.

Bremsevæskenivå

Kontroller at nivået i beholderen er over minimumsnivå. Lavt nivå skyldes som regel slitte bremseklosser, men kan også skyldes lekkasje.

Visuell lekkasjekontroll

Følg bremserør/ slanger fra bremseveskebeholderen og ned til bremsekalliper og sjekk at det ikke er fuktighet som kan følge lekkasje.

Innfestning kalliper

Kontroller at bolter som holder bremsekalliper sitter ordentlig. Kalliper skal ha litt bevegelighet.

Bremseklosser

Kontroller at det er nokk bremsebelegg, minimum 2 mm. Bremseklossene har slitasjevarsler, dvs. så lenge vi kan se spor på siden av bremseklossen er den ok.

Bremseskive

Kontroller at det ikke er slitt spor/ riper i skiva og at den ikke har slitekanter. Sitter fast.

Konsekvens

Miste bremsene.

Bakbrems

Lekkasjetest

Stå på bremsepedalen. Pass på at mc ikke velter. Bremsepedalen skal tåle et trykk 100kp. (100kg)

Bremseveskenivå

Kontroller at nivået er over minimumsnivå. Lavt nivå skyldes som regel slitte bremseklosser, men kan også skyldes lekkasje.

Visuell lekkasjekontroll

Innfesting kalliper og bremseskive som på forbrems.

Bremseklosser

Kontroller at det er nok bremsebelegg.

Konsekvens

Miste bremsene.

Bensinsystem

Visuell lekkasjekontroll

Rundt tanklokket, under tanken, forgasser og slanger.

Nok bensin

Tripteller Varadero 400 km og tankmåler på de andre.

Bensinkrana

ON- PRI- RESERVE. Skal normalt stå på «on» da sykkelen har vakumforgassere, dvs. disse suger bensin når motoren går. (Noen sykler har fallforgasser, da må bensinkrana stå på off ved parkering).

Konsekvens

Tom for bensin i tunnel, ikke bra. Brann.

Eksosanlegg

Lekkasjekontroll

Kontroller at eksosrøret ikke er sotfarget ved manifold eller i skjøten mellom fremre og bakre anlegg.

Eksoslekkasje

Kan høres ved større lekkasje.

Innfestning

Kontroller at eksosanlegget sitter godt festet.

Støydemping

Kjenne til at det er krav til hvor mye støy en motorsykkel kan gi. Hold deg til det originale eksosanlegget, da vet du at sykkelen er godkjent med dette eksosanlegget. Start opp og lytte.

Konsekvens

Mye støy og mangellapp vise Vegvesenet og mindre effekt.

Kraftoverføring (Drev og kjede)

Kjedet skal være oljet

Slakke (står på hver sykkel) maks 2-4 cm. Ta tak i kjede på bakdrevet. Skal ikke gå å løfte det ut og se over halve tennene. Brekte og bøyde tenner osv.

Konsekvens

Kjedet kan hoppe av hvis for slakt, hjul låses. Stramt, strekker kjede.

Svingarm Bakgaffel Bakramme (Kjært barn har mange navn)

Bakrammelager

Kontroller at det ikke er slark ved å dra bakhjulet fra side til side.

Konsekvens

Vobbel, sykkel kan starte å twiste.

Støtdempere foran og bak

Lekkasje

Kontroller at det ikke er fuktighet som følge av utett simmering.

Funksjon

Kontroller at det ikke er etterfjæring når du presser støtdemperne så langt du klarer når du sitter på sykkelen.

Innfestning

Kontroller at støtdemperfester er i orden.

Konsekvens

Vobbel, sykkel kan starte å twiste.

Lys

Kontroller at alle lys virker

Foran

Nærlys og fjernlys, parkeringslys, retningslys.

Bak

Baklys, skiltlys, bremselys, retningslys. Bak skal det også være rød refleks.

Reflektor hovedlys

Sjekk at denne er blank (rustfri).

Lykteglass

Skal være rene og hele.

Kjørelys på dagen påbudt = Nærlys.


Bedre synlighet på dagen.

Hjul (felg + dekk)

Skader

Kontroller både dekk og felg for skader og for evt. Fremmedlegemer i slitebanen.

Mønster

Minimum 1.6mm.

Lufttrykk

Måles og justeres i henhold til instruksjonsboka. Tommelfingerregel 25 foran 30 bak.

Dimensjon

SKAL stemme med vognkort.

Hastighetsmerking

Ifølge vognkort eller bedre. H er 210, resten følger alfabetisk rekkefølge. (A lav og Z høy fart).

Montering

Sjekk at monteringstripa ligger riktig rundt felgen og at dekket har riktig rulleretning (rotasjonspil).

Ventilstilling

Skal være 90 grader i forhold til felg.

Hjullager

Ta tak i felg og dra fra side til side. Ikke slark.

Konsekvens

Plutselig punktering, miste styring. Vannplaning.

Sidestøtte

Startsperre

Skal ikke kunne startes med clutch ute og gir innkoplet når støtte er ute.På andre sykler kan det være støtte som spretter opp av seg selv isteden for startsperre.

Konsekvens

Støtta nede ved kjøring, velte.

Fothvilere (Fotpinner)

Overflate

Skal være gummiert eller riflet.

Konsekvens

Benet kan falle ned i asfalt.

Passasjerbøyle/ stropp

Påbudt dersom du skal ha passasjer

Bøyle/ stropp skal tåle en belastning på 200kg.

Konsekvens

Passasjer ramle av.

Klær

Hjelm hel og pen. 

Visir rent og ikke stripete. Reima: dra så hardt du klarer med låsen på, den skal ikke gi etter og løse ut eller ryke. E Merket.

Ryggskinne, knær, skuldre osv. skli på asfalt + kulde og sol. 

CE godkjente klær er ment å gi beskyttelse ved velt, skli, osv

Forgaffelens Innfesting og Opplagring

For mye å skrive om…..

Vognkort

Dekk og felger

Kw ifht hvilket førerkort du må ha, vekter nyttelast (bagasje og passasjer), eier.